moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trałowce wróciły na morze

Na morzu ćwiczyły już załogi ORP „Mielno” i ORP „Wicko”, wkrótce dołączą do nich marynarze z ORP „Jamno”. Okręty te tworzą jedną z grup należących do 12 Dywizjonu Trałowców. Po kilkumiesięcznym remoncie w stoczni powracają do wykonywania zadań. Teraz przygotowują się do egzaminu, który potwierdzi gotowość okrętów do działania w morzu.

W ubiegłym tygodniu w morze wyszedł ORP „Wicko”, w tym na Zatoce Pomorskiej ćwiczył ORP „Mielno”. Wkrótce dołączy do nich ORP „Jamno”, który jest jeszcze w stoczni. Załogi sprawdzały silniki, trenowały też manewrowanie. – To dopiero „przetarcie” po kilkumiesięcznym remoncie – mówi kmdr ppor. Krzysztof Miecznikowski, dowódca ORP „Jamno”, a zarazem grupy okrętów. – Wkrótce przećwiczymy też między innymi strzelanie czy trałowanie – zapowiada kmdr ppor. Miecznikowski.

W ten sposób jednostki przygotowują się do sprawdzianu określanego jako zadanie programowe 0-2. O co chodzi? Podczas cyklu szkoleniowego załogi każdego z okrętów muszą zaliczyć kilka egzaminów. Pierwszy z nich nosi nazwę O-1. Ogranicza się on do fazy portowej i wiąże się z przygotowaniem jednostki do wyjścia w morze oraz podjęcia walki. Kolejny test stanowi zadanie O-2. Ma ono potwierdzić gotowość pojedynczego okrętu do działania w morzu. Podczas egzaminu oceniana jest umiejętność manewrowania, nawiązywania i prowadzenia łączności, walki z pożarem czy przebiciem kadłuba.

Do tego dochodzą zadania bojowe przypisane danemu typowi okrętu. Załogi jednostek przeciwminowych muszą na przykład przeprowadzić trałowanie. A kiedy już okręt pokaże, że jest gotów do operowania na morzu, komisja testuje zdolność do działania całej grupy okrętów. Tego typu egzaminy marynarze muszą zdawać średnio co trzy lata. – Poszczególne okręty najpewniej będą przechodziły egzamin O-2 w lutym – informuje dowódca ORP „Jamno”.


ORP „Jamno”, ORP „Mielno” i ORP „Wicko” należą do 12 Dywizjonu Trałowców, który stacjonuje w Świnoujściu i podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. To jednostki projektu 207P, które weszły do służby pod koniec lat 80. ubiegłego wieku. Długość każdej z nich wynosi 38,5, szerokość 7,2, a zanurzenie 1,7 metra. Wyporność tego typu okrętów została obliczona na 216 ton, rozwijają one prędkość 14 węzłów. Poszczególne trałowce 207P napędzane są dwoma wysokoprężnymi silnikami o mocy tysiąca koni mechanicznych każdy. – Jednostki te przeznaczone są przede wszystkim do poszukiwania i niszczenia min postawionych w zagrodach minowych bądź pojedynczo – wyjaśnia kpt. mar. Monika Trzcińska z biura prasowego świnoujskiej flotylli. Zostały one wyposażone w trały kontaktowe i niekontaktowe oraz zestawy rakietowo-artyleryjskie ZU-23-2M lub ZU-23-2MR. Mogą zabierać na pokład miny morskie albo bomby głębinowe. Ich charakterystyczną cechą są kadłub i pokładówka zbudowane z laminatu poliestrowo-szklanego.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marcin Purman, arch. 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
 
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Ratownicy na medal
Flota Bayraktarów w komplecie
Ostatnia droga Pileckiego
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
WAM wraca po latach
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, epilog
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Mobilne dowodzenie
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Nowe zadania szefa SKW
By Polska była bezpieczna
Więcej mundurowych na granicy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
„Grand Quadriga ‘24”
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Ameryka daje wsparcie
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Pokazali bojowego ducha
Piedimonte – samobójcza misja
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
„Ryś” z laserem
„Pierwsza Drużyna” na start
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie szpital, a instytut
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Honor weteranom misji!
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
They Will Check The Training Results in Combat
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Cyberatak w PAP-ie
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Cień atomowej zagłady
Podróż po AWACS-ie
NATO on Northern Track
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Tannenberg” poszedł na dno
Dodatkowe siły do ochrony granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO