moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykańskie zawody Herculesów

Załoga polskiego Herculesa z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu wygrała zawody na precyzję lądowania. W konkurencji na celność zrzutu 700-kilogramowego kontenera Polacy zajęli drugie miejsce. W rywalizacji wzięło udział siedem samolotów C-130 z Polski i Stanów Zjednoczonych.

Samolot waży około 50 ton, a porusza się z prędkością 200 kilometrów na godzinę. Tylko wtedy podczas lądowania może się zmieścić w boksie rozrysowanym na pasie startowym. – Długość boksu wynosi 500 stóp, czyli około 150 metrów. Im bliżej środka zetkną się koła podwozia z ziemią, tym lepiej – mówi kpt. Szymon Gajowniczek, pilot transportowego Herculesa. Polakom udało się to niemal idealnie. Dowodzona przez kpt. Gajowniczka załoga zdystansowała sześć innych.

Niewiele gorzej było w konkurencji na celność zrzutu. Tutaj lotnicy musieli wypuścić z ładowni kontener CDS (Conteiner Delivery System) tak, by wylądował jak najbliżej ustawionego na lotnisku stożka. Zadanie trudne, zważywszy na fakt, że samolot leci z prędkością około 240 kilometrów na godzinę, na wysokości 150 metrów. Decyzję o momencie zrzutu załoga musi podjąć w mgnieniu oka. – Sam kontener waży blisko 700 kilogramów. Na potrzeby treningu ustawia się w nim beczki wypełnione piaskiem lub wodą – opowiada kpt. Gajowniczek. Zrzut wykonywany jest metodą grawitacyjną. – Pilot odchyla dziób Herculesa o siedem stopni powyżej linii horyzontu, a kontener wyjeżdża z ładowni na specjalnych rolkach – dodaje. Potem opada na spadochronie, którego czasza ma powierzchnię 400 metrów kwadratowych. W tej konkurencji najlepsza okazała się załoga z USA. Kontener zrzucony przez zwycięzców wylądował zaledwie cztery metry od wyznaczonego punktu.

Zawody użyteczno-bojowe zostały zorganizowane na terenie należącym do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Zorganizowaliśmy je już po raz trzeci. Pomysł narodził się podczas jednego ze szkoleń, które regularnie odbywają u nas lotnicy ze Stanów Zjednoczonych. Nigdy wcześniej jednak nie uczestniczyło w nich tak wiele załóg – przyznaje kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, któremu podlega 33 Baza. W rywalizacji wzięło udział siedem Herculesów: po dwa z Powidza i 86 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Ramstein oraz trzy ze 182 Skrzydła Lotnictwa Gwardii Narodowej Stanu Illinois z Peorii. Zmaganiom pilotów przyglądali się między innymi ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Paul Jones, dowódca 3 Skrzydła płk pil. Krzysztof Walczak i dowódca 33 Bazy płk pil. Mieczysław Gaudyn.

– Szkolimy się zarówno w lądowaniu na skróconym pasie, jak i zrzucie kontenerów, ale każdą z tych umiejętności trzeba regularnie doskonalić. A zawody to doskonała okazja – podkreśla kpt. Gajowniczek. Zrzuty zasobników CDS polscy piloci trenowali ostatnio we wrześniu na Pustyni Błędowskiej. Wówczas to ładownię jednego z samolotów opuściło aż 16 kontenerów.

Załogi amerykańskich samolotów i obsługujący je personel naziemny trenują w Polsce od kilku lat. Ich pobyt przygotowuje pododdział na stałe stacjonujący w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Na szkolenia na przemian przylatują wielozadaniowe F-16 i transportowe Herculesy. Pierwsze z nich wykonują zadania w Łasku, drugie w Powidzu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 3 SLTr

dodaj komentarz

komentarze

~Wojtekus
1446509520
Czyli po prostu przegralismy. Drugie miejsce na dwie druzyny znaczy ostatni.
50-50-39-A1
~Luke
1446217440
No to nie zle, tak poruwnac ile kto lata i ma jakie maszyny
89-B5-6E-3D

Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
 
Pokazali swoją siłę
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Pierwsza Drużyna” na start
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
AW149 wkrótce „made in Poland”
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Kremlowska wirtualna korekta
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Dzień, który zmienił bieg wojny
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Ratownicy na medal
Jak rozbito więzienie w Końskich
AWACS-y dostarczone
Equipment Tailored to the Needs
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Latający radar
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Inwestycja potrzebna jak tlen
Zaprojektuj mural o powstaniu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Gortat Team vs drużyna NATO
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Więcej niż szkolenie TCCC
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przesmyk w grze
„Baltops” – moc na Bałtyku
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
NATO on Northern Track
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
„Osiodłać krowę”
Policjanci szkolą wojsko
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Wiedza ratuje życie
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
„Czarownice” nad Londynem
Terroryści na lotnisku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO