moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Kielcach królowały śmigłowce

Na nowe śmigłowce w najbliższych latach Polska zamierza wydać kilkanaście miliardów złotych. Targi zbrojeniowe zdominowały firmy, które będą chciały powalczyć o te kontrakty. W Kielcach można było zobaczyć najnowocześniejsze śmigłowce bojowe: amerykańskiego AH-64 Apache, francuskiego Tigera i tureckiego T129 Atak. Ale także maszyny szkoleniowe i wielozadaniowe.


Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego pokazali się wszyscy liczący się na świecie dostawcy śmigłowców uderzeniowych. Amerykę reprezentował obecny na rynku już od ponad dwóch dekad AH-64 Apache. Francję i RFN – opracowany przez koncern Airbusa wiropłat Tiger, a Turcja promowała maszynę T129 Atak, zbudowaną z wykorzystaniem technologii włoskiej (śmigłowiec Mangusta). Wszyscy najpewniej powalczą w przetargu, który niebawem ogłosi polska armia. Zamówienie warte kilka miliardów złotych będzie dotyczyć zakupu maszyn uderzeniowych o kryptonimie Kruk, które mają zastąpić Mi-24.

Co pokazano na targach

Najlżejszy jest turecki T129. Wiropłat, który napędzają dwa silniki LHTEC CTS-800 4A o mocy 1014 kW każdy, waży zaledwie 2400 kilogramów. Śmigłowiec może zabrać 2,5 tony uzbrojenia lub ładunku. Osiąga prędkość 269 kilometrów na godzinę, może wznieść się na wysokość przeszło sześciu tysięcy metrów, a jego zasięg to nieco ponad 550 kilometrów.



Druga z prezentowanych maszyn to ważący niecałe 3 tony Tiger. Może on zabrać trzy tony ładunku lub uzbrojenia. Napędzają go (w wersji śmigłowca HAP) dwa silniki MTU Turbomeca Rolls-Royce MTR390 o mocy 958 kW każdy. Śmigłowiec osiąga prędkość ponad 290 kilometrów na godzinę i może wznieść się na wysokość ponad czterech tysięcy metrów. Jego zasięg to około 800 kilometrów.
Z zaprezentowanej w Kielcach trójki najcięższym śmigłowcem jest AH-64 Apache. W porównaniu do konkurencji to wręcz różnica klasy. Pusta maszyna (bez pocisków i rakiet) waży bowiem ponad pięć ton. Ponieważ jednak w modelu AH-64 Apache E napędzają go dwa najpotężniejsze w klasie silniki, General Electric T700-GE-701D o mocy 1490 kW każdy, to maksymalna prędkość śmigłowca wynosi ponad 290 kilometrów na godzinę. Apache może się wznieść na wysokość około 6 kilometrów i ma zasięg około 500 kilometrów.

Nie tylko bojowe

Program śmigłowcowy to jeden z najważniejszych programów modernizacyjnych polskiej armii. W latach 2012 – 2022 Polska chce wymienić na nowe kilka typów wiropłatów. Poza śmigłowcami uderzeniowymi w Kielcach prezentowali się więc i dostawcy maszyn szkoleniowych: amerykański Bell 505 oraz wielozadaniowe: H225M Caralal, H145M (francuskiej firmy Airbus) oraz UH-60 Black Hawk (amerykańskiego koncernu Sikorsky Aircraft Corporation).


Obecnie polska armia ma w wyposażeniu 47 Mi-2, wyprodukowanych w połowie lat sześćdziesiątych, 17 wielozadaniowych Mi-8 i 13 sztuk Mi-17 powstałych w połowie lat siedemdziesiątych. Śmigłowce bojowe Mi-24D i Mi-24W, których mamy około trzydziestu, wyprodukowano w latach osiemdziesiątych. Najnowsze maszyny w naszej flocie to W-3 Sokoły, a dokładniej ich zmodernizowana wersja Głuszce (najstarsze mają dziesięć lat).  

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1441670220
Jak dlamnie to wyglada tak Ah-64E jak nie to Uh-1Z albo T129, Tiger jest zadrogi by kosztowal taksamo a moze ciut wiecej od Apache
DD-5F-E8-38
~samson81
1441611300
Dla mnie sprawa jest jednoznaczna.Wszystkie Mi-24 powinny być zastąpione TIGER-ami, Mi-8,Mi-14 i Mi-17 , CARACAL-ami ,a Mi-2 Sokołami i Puszczykami.
26-D7-7F-27
~Katol
1441604880
Dlaczego amerykańskie zabierają 2 x więcej rakiet klasy Spike / Hellfire. To tak jakby kupić 2 x więcej śmigłowców... . Chyba przy 20-25 to istotne .. .
71-0B-8B-3F

„Pierwsza Drużyna” na start
 
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
AWACS-y dostarczone
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
NATO on Northern Track
Gortat Team vs drużyna NATO
„Osiodłać krowę”
„Baltops” – moc na Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej niż szkolenie TCCC
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Pokazali swoją siłę
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
AW149 wkrótce „made in Poland”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wiedza ratuje życie
Jak rozbito więzienie w Końskich
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Equipment Tailored to the Needs
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Dzień, który zmienił bieg wojny
Kremlowska wirtualna korekta
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Latający radar
Pamiętamy o bohaterach D-Day
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Zaprojektuj mural o powstaniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przesmyk w grze
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inwestycja potrzebna jak tlen
Terroryści na lotnisku
„Czarownice” nad Londynem
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Policjanci szkolą wojsko
Ameryka daje wsparcie
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Ratownicy na medal
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO