moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Air Show” – album dla wielbicieli lotnictwa

To jedyny taki album w Polsce! 200 stron fotografii zespołów akrobacyjnych z całego świata. Autorem zdjęć jest znany miłośnik fotografii lotniczej Sławek „Hesja” Krajniewski. Słowo wstępne napisał świetny pilot, kiedyś żołnierz 1 Eskadry Lotnictwa Taktycznego, dziś już emerytowany kapitan Witold Sokół.

Album „Air Show”, który z pewnością stanie się obowiązkową pozycją w bibliotece każdego miłośnika lotnictwa, przygotował Wojskowy Instytut Wydawniczy.

– Historia mojego lotnictwa jest tak długa jak mojego fotografowania. Wszystko zaczęło się w połowie lat 70. XX wieku w klimacie lektury „Dywizjonu 303” i huku dopalaczy latających nad moją miejscowością Su-7 – tak o początkach swojej pasji opowiadał Sławek Krajniewski, znany pod pseudonimem „Hesja”. Autor zdjęć do albumu może się pochwalić studiami na kierunku lotniczym w Wojskowej Akademii Technicznej i pracą w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych w Warszawie. Dziś łączy swoje dwie największe pasje: lotnictwo i fotografowanie. – W miejscu, gdzie się przecinają, zawsze powstają zdjęcia lotnicze. Jednak nie są to typowe fotografie spotterskie. Staram się tworzyć obrazy, przedstawiać jakąś historię, zgrywać na zdjęciu główny motyw i tło, tworzyć niepowtarzalny klimat, robić zdjęcia inne, może bardziej artystyczne. Wymaga to często innego spojrzenia, innych warunków, innego podejścia. W myśl zasady, że jeżeli chcesz osiągnąć coś wyjątkowego, to zrób coś wyjątkowego! – opisywał swoje dzieła.

Album wydany przez WIW opatrzył słowem wstępnym emerytowany kpt. pil. Witold Sokół, znany wśród pasjonatów lotnictwa jako „Toyo”. Ma bogatą karierę lotniczą, pilotował MiG-i-29 , a także m.in. F-15, MiG-29M2, Su-22M4 i Su-22UM3K. Współtworzył 1 Eskadrę Lotnictwa Taktycznego. Z latania pokazowego zrezygnował w 2006 roku. „Samoloty niezmiennie, mimo upływu lat, budzą emocje, a pokazy lotnicze gromadzą tłumy widzów. Już niespełna sześć lat po pierwszym locie braci Wright w 1903 roku zorganizowano w Kitty Hawk pokazy, które przez siedem dni obejrzało ponad 250 tysięcy ludzi. W sierpniu 1909 roku w Reims Air Meet we Francji wyczyny ponad 20 pilotów oglądało więcej niż pół miliona widzów. Nietrudno sobie wyobrazić, jak ubogie były ówczesne prezentacje aparatów latających, jak je wtedy nazywano. Mimo to przyciągały widzów niczym magnes. Wokół lotniska powstało wówczas pewnego rodzaju miasteczko, w którym były zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, poczta oraz restauracja mogąca pomieścić 600 gości i zapewniająca widok na pole wzlotów” – tak kpt. pil. Witold Sokół zaczął przedmowę do „Air Show”, zatytułowaną „Fenomen lotnictwa”.

Skąd w ogóle wziął się pomysł, by wykonywać podniebne akrobacje? Ma to wiele wspólnego z... wojną. Witold Sokół tłumaczy to tak: „W 1914 roku wybuchła I wojna światowa. Po raz pierwszy użyto wówczas samolotów do walki. (…) Piloci opracowywali manewry mające zaskoczyć przeciwnika i zapewnić im sukces w walce powietrznej. Zwycięstwa przynosiły im splendor i sławę i to nie tylko wśród innych pilotów. Dzięki prasowym przekazom na ten temat stawali się powszechnie znani. Decydowało to o ich wyjątkowości. Gdy skończyła się wojna, pilotom często brakowało tego życia na krawędzi, po prostu adrenaliny. Na dodatek samoloty z czasów wojny stały w magazynach. Jak grzyby po deszczu zaczęły się pojawiać wówczas różnego rodzaju latające cyrki. Piloci prezentowali przed publicznością to, czego nauczyli się na wojnie. Dodatkowo, aby zwiększyć atrakcyjność pokazu, włączali do niego elementy kaskaderskie”.

Dziś w całej Polsce niemal co tydzień odbywają się latem pikniki, zloty czy spotkania lotnicze, na których gromadzą się rzesze widzów.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej, jesteś wielbicielem lotnictwa, a na pewno jeśli fascynują Cię fotografie lotnicze – kup nasz album.

Wydawnictwo można zamówić:
1. e-mailem: sekretariat@zbrojni.pl
2. listownie: Wojskowy Instytut Wydawniczy, Al. Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa
3. telefonicznie: (48) 261 8-45-365 lub (48) 261 8-40-400

Warunkiem wysyłki jest wpłata 60 zł na konto Wojskowego Instytutu Wydawniczego:
23 1130 1017 0020 1217 3820 0002

Album będziemy też sprzedawać podczas największych w Polsce pokazów lotniczych – Air Show Radom 22–23 sierpnia 2015. Szukaj na nim stoiska „Polski Zbrojnej”!

Partnerem wydania jest PGE Polska Grupa Energetyczna – sponsor główny Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AIR SHOW 2015.

BW

autor zdjęć: PZ

dodaj komentarz

komentarze


Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
 
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Ostatnia droga Pileckiego
They Will Check The Training Results in Combat
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Piedimonte – samobójcza misja
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
„Pierwsza Drużyna” na start
By Polska była bezpieczna
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe zadania szefa SKW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Flota Bayraktarów w komplecie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Honor weteranom misji!
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Broń Hitlera w rękach AK
Mobilne dowodzenie
„Ryś” z laserem
Pokazali bojowego ducha
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Cyberatak w PAP-ie
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Cień atomowej zagłady
Dodatkowe siły do ochrony granicy
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
„Tannenberg” poszedł na dno
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Ratownicy na medal
Nie szpital, a instytut
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Podróż po AWACS-ie
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
„Grand Quadriga ‘24”
Ameryka daje wsparcie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Centrum Szkolenia WOT świętuje
WAM wraca po latach
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Wojna w świętym mieście, epilog

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO