moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Stać nas na nowe samoloty dla VIP-ów

Po długich latach dyskusji i emocjonalnych momentach nadszedł czas, abyśmy ponad politycznymi podziałami wznieśli się na płaszczyznę adekwatnego znaczenia naszego kraju w Europie i kupili nowe i nowoczesne samoloty – pisze Jarosław W. Lasecki (PO), członek senackiej Komisji Obrony Narodowej.

Nareszcie mamy przetarg na samoloty do przewozu VIP-ów. Nie lubię tej nazwy, bo w naszym kraju jest ona obarczona zdecydowanie pejoratywną aurą. Poza tym, zazwyczaj niegdysiejszy VIP jest dzisiaj najczęściej szeregowym obywatelem, a to przecież nie dla niego mają być te powietrzne środki transportu. Wolę inną nazwę: powietrzny środek transportu i mobilnego zarządzania kryzysowego. Bo przecież nie chodzi tutaj o wożenie się, ale wypełnienie ważnej funkcji szybkiego i bezpiecznego transportu przedstawicieli państwa polskiego z możliwością permanentnego dostępu do sieci decyzyjnych.

Samoloty takie mają prawie wszystkie państwa na świecie i każde państwo europejskie. I to mają na własność! To dlatego, że taki powietrzny ośrodek zarządzania kryzysowego jest nie tylko odpowiednio wyposażony w najnowocześniejszą technikę identyfikacyjną i telekomunikacyjną, ale także odpowiednio zabezpieczony. Choćby przed przeciwlotniczymi atakami terrorystycznymi. Nie mówiąc już o najnowszych zdobyczach techniki, pozwalających na bezpieczne pilotowanie i lądowanie w ekstremalnych warunkach pogodowych i terenowych.

Do rozpisanego przetargu stanęło na razie 9 podmiotów. Czterech światowych producentów samolotów: Bombardier (Kanada), Dassault Aviation (Francja), Embraer (Brazylia), Gulfstream Aerospace Corporation (USA) i pięć firm zajmujących się szeroko pojętymi usługami lotniczymi. Dużo czy mało? Niestety, nie ma na świecie zbyt wielu producentów małych odrzutowych samolotów przeznaczonych do przewozu kilkunastu osób i zdolnych pokonać Atlantyk bez międzylądowania. Dlatego pewnie tylko czterech producentów. Dziwi jedynie tutaj może nieco brak firmy Textron (USA), producenta samolotów Cessna, Beechcraft i dawniej Hawker. Tym bardziej, że koncern ten jest producentem helikopterów Bell uczestniczących właśnie w Polsce w przetargu „Kruk”.

Ale może w tym przypadku lepiej jest kupować takie samoloty nie bezpośrednio od producenta, aby – przy pomocy wyspecjalizowanej firmy zajmującej się usługami lotniczymi – precyzyjnie zaplanować i monitorować w fabryce proces budowy takiego samolotu. I nie chodzi tutaj tylko o te urządzenia, które zgodnie ze specyfikacją zamówienia miałyby być w czasie montażu w nim umieszczone, ale o te, które nie powinny się tam znaleźć.

Wierzę, że po długich latach dyskusji na ten temat i emocjonalnych momentach nadszedł wreszcie czas, abyśmy ponad politycznymi podziałami wznieśli się na płaszczyznę adekwatnego znaczenia naszego kraju w Europie i zakupili nowoczesne i nowe samoloty, zdolne stać się powietrznymi ośrodkami zarządzania kryzysowego. I trudno mi sobie wyobrazić, abyśmy nie wyciągając lekcji z poprzednich doświadczeń z historii, mieli wysyłać w podróż najważniejszych przedstawicieli Polski w samolocie z demobilu, który wcześniej być może należał i latał, wożąc… no właśnie, wyobraźnia na tym polu nie zna granic.

Jarosław Lasecki
członek senackiej Komisji Obrony Narodowej

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podróż po AWACS-ie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
By Polska była bezpieczna
„Tannenberg” poszedł na dno
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Pokazali bojowego ducha
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Cyberatak w PAP-ie
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
„Ryś” z laserem
Wojna w świętym mieście, epilog
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Mobilne dowodzenie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
They Will Check The Training Results in Combat
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Flota Bayraktarów w komplecie
NATO on Northern Track
Ratownicy na medal
Nowe zadania szefa SKW
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Nie szpital, a instytut
Ostatnia droga Pileckiego
Ameryka daje wsparcie
„Grand Quadriga ‘24”
Dodatkowe siły do ochrony granicy
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Honor weteranom misji!
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cień atomowej zagłady
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
WAM wraca po latach
„Pierwsza Drużyna” na start
Piedimonte – samobójcza misja
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Broń Hitlera w rękach AK
Centrum Szkolenia WOT świętuje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO