moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Personel techniczny PKW „Orlik”

Od ich pracy zależy bezpieczeństwo załóg MiG-ów-29 latających w PKW. Mowa o specjalistach służby inżynieryjno-lotniczej kontyngentu, którzy stanowią grupę zabezpieczenia technicznego dzielącą się na dwa klucze: eksploatacji samolotów i zabezpieczenia.


Przy myśliwcach ukrytych w hangarach technicznych ruch zaczyna się od wczesnych godzin porannych. Klucze, podnośniki i inne niezbędne narzędzia – wszystko przygotowane. Technicy rozpoczynają kolejny dzień swojej służby i będą, w zależności od potrzeb, przygotowywać samoloty do lotu, wykonywać przegląd techniczny bądź usuwać ewentualne usterki techniczne.

– Wykonujemy tu prace mające na celu podtrzymanie i odtworzenie gotowości bojowej MiG-ów-29. Dokonujemy okresowych przeglądów, ale również usuwamy niesprawności, które pojawiają się podczas bieżącej eksploatacji – mówi starszy chorąży sztabowy Andrzej Urbanek.

– Samolot MiG-29 M, będący zasadniczym wyposażeniem bojowym w PKW „Orlik 6”, jest urządzeniem o bardzo skomplikowanej konstrukcji, składającym się z ok. 6 milionów części. Poziom skomplikowania budowy myśliwca sprawia, że do jego prawidłowej obsługi potrzeba znacznej liczby wysoko wykwalifikowanych żołnierzy – techników, którzy są wyspecjalizowani w konkretnych dziedzinach dotyczących obsługi i napraw – podkreśla major Marcin Boruta.

Największym wyzwaniem dla specjalistów z klucza eksploatacji samolotów w trakcie pełnienia misji Baltic Air Policing jest konieczność utrzymania wszystkich statków powietrznych w pełnej sprawności technicznej i usprawnianie samolotów natychmiast po wykryciu jakiegokolwiek defektu. Sytuacja taka sprawia, że technicy pracować muszą o różnych porach dnia i nocy, często w trudnych warunkach atmosferycznych. Eksploatacja i dokonywanie napraw każdego statku powietrznego wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo lotu. W celu zminimalizowania szansy na popełnienie jakiegokolwiek błędu każdą czynność wykonywaną przez technika kontroluje wyznaczona osoba ze składu personelu technicznego. Funkcje nadzorcze pełni zwykle dowódca klucza lub wyznaczeni technicy, posiadający największe doświadczenie przy wykonywaniu obsług samolotów MiG-29M.


Zadaniem żołnierzy z klucza zabezpieczenia jest naziemna obsługa statków powietrznych. Do ich głównych zadań należy: uzupełnianie instalacji samolotów w gazy techniczne, zasilanie prądem elektrycznym instalacji elektrycznej samolotów, tankowanie, holowanie samolotów, kontrola oraz ładowanie energetycznych źródeł zasilania, przygotowanie oraz przechowywanie lotniczych pocisków rakietowych, obsługa sprzętu dodatkowego typu: klimatyzatory, urządzenia do sprawdzenia instalacji hydraulicznej czy odladzarki, a także obsługa indywidualnego sprzętu wyposażenia pilota oraz spadochronów hamujących. – Okresem trwania misji PKW „Orlik 6” jest czas zimowy, dlatego też w przypadku ekstremalnie trudnych warunków posiadamy urządzenie wykorzystywane do odladzania samolotu typu GL-1800AP – tłumaczy porucznik Dariusz Kozuń.

Awaryjnym źródłem zasilania instalacji elektrycznej samolotów są akumulatory lotnicze, dlatego operatorzy urządzeń ładowania baterii lotniczych typu ATLAS poddają ponownemu ładowaniu napięciem stałym akumulatory, aby z powrotem naładować jego ogniwa. W trakcie ładowania akumulator staje się odbiornikiem energii elektrycznej i zamienia ją na energię chemiczną.

W trakcie wykonywania długotrwałych prac przy samolocie z wykorzystaniem systemów pokładowych konieczna jest praca z wykorzystaniem urządzeń chłodzących tzw. klimatyzatorów typu J03C D54SL. – Oprócz wymienionego ekwipunku w kombinezonie znajduje się nóż spadochronowy, świeca sygnalizacyjna oraz opatrunek. W dolnej części fotela katapultowego znajduje się zasobnik awaryjny NAZ-7M, zawierający m.in. łódkę, nóż maczetę, naboje sygnalizacyjne, proszek barwiący wodę, zapałki sztormowe, radiolatarnię pływającą, lusterko sygnalizacyjne, lekarstwa oraz wyposażenie biwakowe – dodaje major Jan Bartoszuk.

Tekst: mjr Marcin Boruta, kpt. Janusz Szczypiór, por. Dariusz Kozuń

red. PZ

autor zdjęć: st. chor, mar. Arkadiusz Dwulatek

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
„Baltops” – moc na Bałtyku
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO on Northern Track
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Dzień, który zmienił bieg wojny
„Pierwsza Drużyna” na start
Więcej niż szkolenie TCCC
AW149 wkrótce „made in Poland”
Jak rozbito więzienie w Końskich
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Policjanci szkolą wojsko
Zaprojektuj mural o powstaniu
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Ratownicy na medal
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
AWACS-y dostarczone
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Kremlowska wirtualna korekta
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Pokazali swoją siłę
Inwestycja potrzebna jak tlen
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Ameryka daje wsparcie
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Wiedza ratuje życie
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Przesmyk w grze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gortat Team vs drużyna NATO
„Czarownice” nad Londynem
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Equipment Tailored to the Needs
„Osiodłać krowę”
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Terroryści na lotnisku
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Latający radar
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO