moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulatory dla kierowców Rosomaków

Tylko jedno konsorcjum zdecydowało się na złożenie oferty wstępnej w przetargu na dostawę nowoczesnych symulatorów dla kierowców Rosomaków. Wartość kontraktu jest szacowana na kilkanaście milionów złotych. Armia chce kupić 10 symulatorów.

Obecnie wojsko szkoli kierowców kołowych transporterów opancerzonych Rosomak na prostych trenażerach, w których żołnierze mogą opanować jedynie podstawy, np. rozmieszczenie w kabinie poszczególnych przełączników. Szkolenia odbywają się także na Rosomakach NJ – wozach do nauki jazdy.

Oficerowie z jednostek wyposażonych w Rosomaki, czyli z 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej i 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina, podkreślają, że nauka jazdy na prawdziwych pojazdach jest wprawdzie najskuteczniejsza, ale też najdroższa. Każdy błąd popełniony przez żołnierza to ryzyko poważnej, a więc kosztownej awarii wozu wartego kilkanaście milionów złotych.

Dlatego MON podjął decyzję o kupnie 10 zaawansowanych symulatorów. Pozwolą one szkolić załogi Rosomaków nie tylko znacznie taniej, lecz także bezpieczniej. Szczegółowa specyfikacja zamawianego przez MON sprzętu jest niejawna, wiadomo jednak, że symulatory mają się składać – w dużym uproszczeniu – z kabiny kierowcy Rosomaka, która ma być wyposażona we wszystkie urządzenia i systemy znajdujące się w oryginalnych wozach.

Dzięki skomplikowanemu układowi serwomechanizmów i siłowników hydraulicznych platforma będzie w czasie „jazdy” poruszała się we wszystkich kierunkach, a obraz z „zewnątrz” będzie wyświetlany na ekranach ciekłokrystalicznych.

We wrześniu ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na dostawę sprzętu. Początkowo zainteresowane udziałem w nim były cztery podmioty. – Dwa z zagranicy: CAE Elektronik GmbH z Niemiec i Zen Technologies Limited z Indii, oraz dwa z Polski: ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o., a także wykonawcy ubiegający się wspólnie o zamówienie ROSOMAK Spółka Akcyjna oraz AUTOCOMP MANAGEMENT Sp. z o.o. – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Jednak z powodów formalnych do przetargu zostały dopuszczone jedynie polskie podmioty i to one miały czas do 23 lutego na złożenie ofert wstępnych. Jak wyjaśnia ppłk Ossolińska, na taki krok zdecydowało się jedynie konsorcjum firm Rosomak S.A. oraz AUTOCOMP MANAGEMENT. – Obecnie trwa analiza oferty. Jeśli zamawiający uzna, że nie podlega ona odrzuceniu, wykonawca zostanie zaproszony do negocjacji – mówi ppłk Ossolińska.

Negocjacje powinny się zakończyć podpisaniem umowy jeszcze przed wakacjami. Symulatory mają trafić do armii do końca 2017 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek/ Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Mobilne dowodzenie
 
WAM wraca po latach
„Grand Quadriga ‘24”
Ostatnia droga Pileckiego
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Piedimonte – samobójcza misja
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ratownicy na medal
Nowe zadania szefa SKW
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Cień atomowej zagłady
„Pierwsza Drużyna” na start
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Ryś” z laserem
NATO on Northern Track
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
They Will Check The Training Results in Combat
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Cyberatak w PAP-ie
Flota Bayraktarów w komplecie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Podróż po AWACS-ie
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
By Polska była bezpieczna
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Honor weteranom misji!
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Więcej mundurowych na granicy
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Wojna w świętym mieście, epilog
„Tannenberg” poszedł na dno
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Nie szpital, a instytut
Ameryka daje wsparcie
Pokazali bojowego ducha
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO