moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rampy desantowe dla komandosów

MON kupiło dla wojsk specjalnych cztery rampy montowane na samochodach Ford F-550 XL 4x4. Urządzenia mają ułatwić komandosom szturm na budynek, samolot, prom czy autokar. Polskie jednostki specjalne do tej pory nie miały takiego specjalistycznego sprzętu, ale szkoliły się na rampach desantowych używanych przez Amerykanów i Francuzów.

 

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej niedawno podpisał kontrakt z firmą z Bielska-Białej na dostawę czterech ramp desantowych. Wartość umowy to około 12 milionów złotych. – Rampy wraz z pojazdami jeszcze w tym roku trafią do jednej z jednostek specjalnych – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Szczegóły umowy są niejawne. Wiadomo jedynie, że system będzie miał dwa trapy ułożone wzdłuż osi podłużnej pojazdu. Każdy z trapów zostanie wyposażony w autonomiczny system sterowania. Operator będzie mógł obsługiwać rampę zarówno z kabiny pojazdu, jak i przy użyciu wynośnej konsoli.

– Podczas szturmu liczy się każda sekunda. Sprzęt, który pozwoli nam dostać się do środka szturmowanego obiektu szybciej i bezpieczniej, jest na wagę czyjegoś życia – mówi jeden z komandosów. Inny dodaje, że wejście do opanowanego przez nieprzyjaciela obiektu to najważniejsza i najniebezpieczniejsza część każdej akcji. – Wróg ma wtedy nad nami przewagę. My, wystawiając się na atak, musimy dokonać szturmu, a on kryje się bezpiecznie w środku – komentuje były żołnierz jednostki specjalnej. Podkreśla, że dlatego tak ważne jest wyposażenie, jakim dysponują żołnierze. Choć rampy w porównaniu ze sprzętem jednostek specjalnych nie są zbyt skomplikowanymi urządzeniami, mogą przesądzić o powodzeniu operacji. – Rampa to prosta, metalowa konstrukcja, którą umieszcza się na pojeździe. Operatorzy zajmują na niej pozycje, auto rusza i błyskawicznie podjeżdża do obiektu, a zespół rozpoczyna szturm przy użyciu desantowych kładek – wyjaśnia komandos.

Mobilne rampy szturmowe mogą przybrać nieco bardziej zaawansowaną formę, niż poruszana jedynie siłą mięśni kładka – jak to jest w najprostszych systemach. W najlepszych rozwiązaniach desantowe trapy są wyposażone w napędy hydrauliczno-elektryczne, które pozwalają sterować wysokością oraz długością odcinka szturmowego.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Team Concept

dodaj komentarz

komentarze

~Maryan
1444546260
3mln zł za sztukę? CBA powinno to zbadać bo to jest oczywiste nadużycie
E9-A0-41-8E
~Kris
1423518780
3 miliony za sztuke, to jak za darmo
08-F0-86-1F

Walka o bezpieczne niebo nad krajem
 
Cyberatak w PAP-ie
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Pokazali bojowego ducha
„Tannenberg” poszedł na dno
Podróż po AWACS-ie
„Grand Quadriga ‘24”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
They Will Check The Training Results in Combat
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Flota Bayraktarów w komplecie
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
By Polska była bezpieczna
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Ryś” z laserem
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Ostatnia droga Pileckiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Honor weteranom misji!
WAM wraca po latach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe zadania szefa SKW
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
NATO on Northern Track
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Mobilne dowodzenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Nie szpital, a instytut
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Broń Hitlera w rękach AK
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Piedimonte – samobójcza misja
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
WAT-owskie eksperymenty na ISS
„Pierwsza Drużyna” na start
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Cień atomowej zagłady
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Wojna w świętym mieście, epilog
Ratownicy na medal

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO