moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Iskra na Święto Wojska Polskiego

Wyczyszczą ją, odmalują i postawią na odnowionym, podświetlanym cokole – zamojska Iskra TS 11 zostanie wyremontowana na święto Wojska Polskiego. Samolot trafił do Zamościa w latach 70. jako pomoc szkoleniowa dla żołnierzy ze szkoły lotniczej. Ostatnie 20 lat spędził na cokole przed wejściem do dawnych koszar. 


Dziś w Zamościu nie ma już wojskowej szkoły dla lotników, jednak Iskra została i stała się dla mieszkańców symbolem wojskowej przeszłości miasta. O tym, że pomnik wymaga odnowienia mówiło się w Zamościu od kilku lat. – Stan Iskry pogarszał się z każdym rokiem – przyznaje Jacek Bełz, inspektor ds. promocji w Urzędzie Miasta Zamość, które od 2012 roku jest właścicielem pomnika. – Zależało nam na odnowieniu Iskry, bo jest ona częścią historii miasta, ważnym symbolem i pamiątką lotniczych tradycji – tłumaczy Jacek Bełz.

Umowę na wykonanie prac renowacyjnych podpisano w czerwcu z firmą, która wygrała przetarg. – Wykonaliśmy zabezpieczenia antykorozyjne, wyczyściliśmy samolot i metodą natryskową pomalowaliśmy go specjalną farbą epoksydową – wylicza Krzysztof Majdak z Przedsiębiorstwa Ogólnobudowlanego  MHZ  w Zamościu. Firma naprawia jeszcze ogrodzenie i przeprowadza generalny remont cokołu. 

Chociaż prace nadal trwają, odnowiona Iskra już wzbudza uznanie. – Samolot wygląda dużo lepiej. Tym bardziej, że zamiast 2,5-metrowego muru, który otaczał pomnik, powstaje niski murek. Będą na nim zamontowane trzy reflektory oświetlające samolot od dołu – mówi Jacek Bełz.

Iskra to nasz symbol

Mieszkańcy chwalą pomysł wyremontowania Iskry. – Byłem elewem Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych i jako mechanik pracowałem przy Iskrach. To dobry pomysł, by nawet w sytuacji, gdy wojska z garnizonu ubywa, coś po nim pozostawało – mówi Bolesław Kornaś emerytowany żołnierz.


Podobnie uważa mjr pil. Tomasz Czerwiński, dowódca zespołu akrobacyjnego „Biało-Czerwone Iskry”. – To symbol lotnictwa, do którego wielu z nas ma ogromny sentyment. Dobrze, że latająca niegdyś z biało-czerwoną szachownicą maszyna nie będzie niszczała i że pamięć o tych samolotach – choćby w ten sposób – wciąż będzie trwała – podkreśla pilot odrzutowej Iskry.


Remont kosztował około 90 tysięcy. Jedną trzecią tej sumy wyłożył Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Pozostała kwota pochodzi z budżetu miasta. Iskra ma być gotowa na Święto Wojska Polskiego obchodzone 15 sierpnia.


Szkolno-bojowy szlak Iskry

Szkolno-bojowy TS 11 o numerze bocznym 1023 został wyprodukowany w 1973 roku. Początkowo służył jako pomoc naukowa w Centrum Szkolenia Lotniczego w Modlinie, jednak dwa lata później trafił do Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych w Zamościu. Gdy w 1995 roku zlikwidowano szkołę, Iskrę postawiono na cokole znajdującym się obok bramy koszarowej. Z samolotu usunięto jedynie wyposażenie kabiny. Żołnierze zamówili też tablicę pamiątkową z napisem „Współtwórcom historii i osiągnięć Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych w latach 1944–1995″.

Dwumiejscowe odrzutowe samoloty szkolno-treningowe TS-11 Iskra służą w polskim wojsku od ponad 50 lat. Maszynę zaprojektował w 1958 roku zespół inż. Tadeusza Sołtyka z Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Prototyp samolotu był gotowy w 1960 roku, a pierwszy seryjny egzemplarz – TS-11 „Iskra bis A" – trzy lata później. Dostawy Iskier do wojska rozpoczęły się w 1964 roku. Przez następne 23 lata w zakładach lotniczych w Mielcu wyprodukowano 423 maszyny w różnych wersjach.

Dziś z polską szachownica latają 32 Iskry, wszystkie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Egzemplarze wycofane ze służby zostają eksponatami w szkołach i muzeach.

PG

autor zdjęć: TSWL Techniczna Szkoła Wojsk Lotniczych

dodaj komentarz

komentarze


Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
 
Jak rozbito więzienie w Końskich
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Gortat Team vs drużyna NATO
Kremlowska wirtualna korekta
NATO on Northern Track
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Ameryka daje wsparcie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
„Osiodłać krowę”
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
AW149 wkrótce „made in Poland”
Dzień, który zmienił bieg wojny
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
AWACS-y dostarczone
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Przesmyk w grze
Zaprojektuj mural o powstaniu
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Equipment Tailored to the Needs
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ratownicy na medal
Inwestycja potrzebna jak tlen
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Baltops” – moc na Bałtyku
Wiedza ratuje życie
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
„Pierwsza Drużyna” na start
„Czarownice” nad Londynem
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Policjanci szkolą wojsko
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Terroryści na lotnisku
Więcej niż szkolenie TCCC
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pokazali swoją siłę
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Latający radar
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO