moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Same daty to za mało

Miesięcznik „Polska Zbrojna” zapytał polityków, żołnierzy, artystów i dziennikarzy o to jak pokazywać historię Powstania Warszawskiego, by dla młodego pokolenia była to żywa opowieść. W cyklu „Polska Zbrojna walczy o pamięć” odpowiada Robert Kostro, dyrektor Muzeum Historii Polski.

Od innych dyscyplin naukowych i przedmiotów szkolnych historia różni się jednym. Otóż każdy z nas jest jej uczestnikiem i twórcą. Nasze zachowania są uwarunkowane przez miejsce, gdzie mieszkamy i chodzimy na spacer, kim są nasi rodzice, do jakiej uczęszczamy szkoły, gdzie pracujemy. Największe wyzwanie stanowi fakt, że historia szkolna bywa często odrywana od naszego doświadczenia. Podręczniki podają daty i nazwiska, trudno jest natomiast dostrzec za tymi danymi rzeczywistych ludzi, ich dramaty, dylematy i decyzje. Niezwykle ważna dla odkrycia historii jest rozmowa ze świadkiem wydarzenia albo kontakt z oryginalnym źródłem, jeśli świadkowie epoki już nie żyją. Konieczne są umiejętność pokazania związków między naszym życiem a decyzjami przodków i nauczenie odczytywania znaków przeszłości w otaczającej nas przestrzeni. To mogą być obiekty, które istnieją, albo ślady w przestrzeni miejskiej po budynkach zburzonych podczas wojny.

Wielkie znaczenie dla popularyzacji historii mają media, w tym film. Popularność telewizyjnego serialu „Czas honoru” wynika stąd, że pozwala on młodemu człowiekowi przeżywać problemy rówieśników lub nieco starszych kolegów, które dotyczyły ich w przeszłości.

Ogromną rolę w edukacji historycznej odgrywają i będą odgrywać muzea historyczne – pokazują one zarówno oryginalne obiekty, jak i zarejestrowane przez multimedia wypowiedzi świadków epoki. Nowoczesne ekspozycje to również urządzenia interaktywne i aranżacje plastyczne, dzięki którym młody widz może poczuć się uczestnikiem wydarzeń. Dzisiejsze muzea oferują wreszcie programy edukacyjne, bo nic nie zastąpi komentarza fachowego popularyzatora historii – entuzjasty, dzięki któremu muzealne przedmioty i instalacje nabierają prawdziwego życia.

Robert Kostro
Dyrektor Muzeum Historii Polski

dodaj komentarz

komentarze


Nowe zadania szefa SKW
 
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Pokazali bojowego ducha
„Ryś” z laserem
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Flota Bayraktarów w komplecie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Honor weteranom misji!
Broń Hitlera w rękach AK
Cień atomowej zagłady
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
NATO on Northern Track
By Polska była bezpieczna
WAM wraca po latach
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Piedimonte – samobójcza misja
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Grand Quadriga ‘24”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ostatnia droga Pileckiego
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Cyberatak w PAP-ie
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
They Will Check The Training Results in Combat
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
„Tannenberg” poszedł na dno
Wojna w świętym mieście, epilog
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Podróż po AWACS-ie
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Mobilne dowodzenie
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Ratownicy na medal
Nie szpital, a instytut
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Ameryka daje wsparcie
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
„Pierwsza Drużyna” na start
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO