moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Błyskawica” w stoczni

Dziś ORP „Błyskawica” została przeholowana do stoczni w Gdyni. W trakcie postoju okręt zostanie wydokowany, aby wymienić wadliwe elektrody osłony katodowej (antykorozyjnej). Powrót okrętu na skwer Kościuszki w Gdyni zaplanowano na najbliższy piątek.

Okręt przeszedł duży remont dokowy na przełomie 2011 i 2012 roku. W ramach prac stoczniowych zamontowany został wówczas system chroniący przed korozją elektrolityczną, którego jeden z elementów zostanie obecnie wymieniony. W tamtym czasie wykonano także m.in.: piaskowanie i obłożenie nowym poszyciem części dennej okrętu oraz zabezpieczenie farbami antyporostowymi, a także remont pokładu głównego. Wykonano także remont kambuza okrętowego, remont pokładu za gablotami wystawienniczymi, naprawiono centralne ogrzewanie w części rufowej i wymieniono kocioł C.O., wymieniono także agregat prądotwórczy wraz z remontem prądnicy oraz wykonano szereg prac na maszcie okrętu. Załoga okrętu-muzeum ORP „Błyskawica” uczestniczyła w wykonywanych pracach, nadzorowała ich prawidłowość, a także wykonała nowy kamuflaż części nawodnej okrętu.

Niszczyciel ORP „Błyskawica”, obok bliźniaczej jednostki ORP „Grom”, był najnowocześniejszym okrętem przedwojennej Marynarki Wojennej. Jednostkę zbudowano w angielskiej stoczni J. Samuel White & Co. Ltd w Cowes, a polską banderę podniesiono na niej 25 listopada 1937 roku. W czasie wojny okręt przepłynął 150 tysięcy mil morskich, eskortował 83 konwoje, uczestniczył w 108 patrolach i operacjach morskich, brał udział w zniszczeniu dwóch i uszkodzeniu sześciu okrętów nawodnych oraz zniszczeniu dwóch statków handlowych przeciwnika, uszkodził trzy okręty podwodne i zestrzelił 4 samoloty na pewno i 2 prawdopodobnie. Trzykrotnie uległ uszkodzeniom podczas wypełniania zadań bojowych. W uznaniu swych wojennych zasług ORP „Błyskawica” jako jedyny okręt został odznaczony Orderem Virtuti Militari. Po zakończeniu wojny okręt powrócił do Gdyni. Przez dwadzieścia lat eksploatowany był jako klasyczny niszczyciel. Od 1976 roku jest okrętem-muzeum, który rocznie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy turystów z Polski i zagranicy.

ORP „Błyskawica” to najstarszy na świecie okręt tej klasy i jeden z niewielu zachowanych okrętów, które brały czynny udział w II wojnie światowej. Jest już tradycją, że na jego pokładzie odbywają się najważniejsze uroczystości i ceremonie Marynarki Wojennej.

Tekst: kpt. mar. Piotr Wojtas

red. PZ

autor zdjęć: chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Gortat Team vs drużyna NATO
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
„Czarownice” nad Londynem
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Jak rozbito więzienie w Końskich
Inwestycja potrzebna jak tlen
Więcej niż szkolenie TCCC
AWACS-y dostarczone
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Pokazali swoją siłę
Ameryka daje wsparcie
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Kremlowska wirtualna korekta
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Ratownicy na medal
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Latający radar
NATO on Northern Track
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
„Osiodłać krowę”
Dzień, który zmienił bieg wojny
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Equipment Tailored to the Needs
Terroryści na lotnisku
Wkrótce certyfikacja WOT-u
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
„Baltops” – moc na Bałtyku
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Policjanci szkolą wojsko
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Pierwsza Drużyna” na start
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zaprojektuj mural o powstaniu
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O bezpieczeństwie w Białymstoku
AW149 wkrótce „made in Poland”
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Przesmyk w grze

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO