moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najstarszy pilot świętuje

Kilka razy był o krok od śmierci, spędził dwa lata w sowieckiej niewoli, potem latał z zaopatrzeniem dla walczącej w powstaniu Warszawy. Dziś jego imię nosi jedna ze śląskich szkół. Major Antoni Tomiczek, jeden z ostatnich żyjących w Polsce pilotów bojowych II wojny światowej, skończył dziś 98 lat.

Major Tomiczek mieszka w Pstrążnej niedaleko Rybnika. Dziś od rana drzwi jego mieszkania nie zamykały się. – Właśnie przed chwilą skończyłem rozmawiać z naszą śląską telewizją. A już mam nowych gości – przyznaje.

Mimo że ukończył 98 lat, jest w świetnej formie. – Na zakończenie roku zwykle pojawia się w naszej szkole i wręcza świadectwa najlepszym uczniom. Dla nich to ogromne przeżycie – podkreśla Aleksandra Szymura, dyrektor Gimnazjum w Lyskach. Szkoła od czterech lat nosi jego imię. – To był demokratyczny wybór, do którego przygotowywaliśmy się przez cały rok. Kandydatów mieliśmy kilku, ale pan major wygrał w cuglach. Zdystansował nawet Jana Pawła II – śmieje się dyrektor Szymura.

Antoni Tomiczek urodził się w 1915 roku. Z wojskiem związał się już we wczesnej młodości. Początkowo przez krótki czas służył w piechocie. W 1936 roku trafił do sił powietrznych. Dwa lata później jako pilot 122 Eskadry Myśliwskiej w Krakowie brał udział w zajmowaniu Zaolzia. Po wybuchu wojny otrzymał rozkaz poprowadzenia klucza samolotów na lotnisko w Dęblinie. Ostatecznie po wielu perypetiach trafił do Brzeżan, gdzie dowiedział się, że polskie samoloty właśnie przemieściły się do Rumunii. Postanowił wyruszyć ich śladem. Awaria maszyny sprawiła jednak, że musiał wylądować na kartoflisku w pobliżu Tarnopola. Tam dostał się do sowieckiej niewoli, w której spędził dwa lata. W 1941 roku wstąpił do formującej się w ZSRR polskiej armii i przez Archangielsk przedostał się do Wielkiej Brytanii. Kolejne lata upłynęły mu na szkoleniach. Tomiczek uzyskał wówczas m.in. uprawnienia do pilotowania ciężkiego bombowca Halifax.

Latem 1944 roku został skierowany do włoskiego Brindisi. Wzmocnił tam 1586 Eskadrę do Zadań Specjalnych. Potem wziął udział w 23 misjach. Latał ze zrzutami do Grecji, Czechosłowacji, Jugosławii, ale przede wszystkim do walczącej w powstaniu Warszawy. – Pierwszy lot do Polski zapamiętam do końca życia – mówi. Przyznaje on, że misja była bardzo niebezpieczna, ale jednocześnie wywoływała wielkie emocje. Kiedy pilotowany przez niego samolot transportowy przelatywał nad Tatrami, niektórzy członkowie mieli łzy w oczach, inni się żegnali.

Tomiczek do Polski latał w sumie pięciokrotnie. Przewoził broń, żywność, lekarstwa. Pod koniec wojny został przeniesiony do bazy w angielskim Blackbushe. Stamtąd polski pilot woził zaopatrzenie i żołnierzy m.in. do Francji, Włoch, Grecji czy Norwegii. W listopadzie 1946 Tomiczek w stopniu chorążego zakończył służbę w polskich Siłach Powietrznych. Niedługo potem zdecydował się wrócić do kraju. Tam aż do końca lat 70. pracował w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Z latania jednak nie zrezygnował. Został pilotem sportowym aeroklubu w Gliwicach. – Do dziś działa też w naszym stowarzyszeniu – podkreśla Tadeusz Zemuła, prezes Stowarzyszenia Lotników Polski Południowej w Jaworznie. – Formy może mu pozazdrościć niejeden młodszy kolega – dodaje.

Major Tomiczek może się poszczycić licznymi odznaczeniami, m.in. dwoma Krzyżami Walecznych i jugosłowiańskim medalem „Smrt Fasizmu – Sloboda Narodu”.

– Czego można życzyć osobie w moim wieku? Chyba już tylko zdrowia – podsumowuje jubilat.

Źródło: Nota biograficzna autorstwa Wojciecha Zmyślonego (www.polishairforce.pl)

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jacek Szustakowski

dodaj komentarz

komentarze

~kk
1384903380
http://www.youtube.com/watch?v=K5ChYCNCkvM
84-DE-93-C9
~egon81
1384370580
Brawooo i zdrowia jak najwięcej, takich ludzi nam trzeba :)
18-01-1F-A3
~scooby
1384370040
Czy mamy sprzęt dla Pana pilota?
DB-A6-73-01

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
„Czarownice” nad Londynem
SOF Delta Cup 2024: tu liczy się nie tylko celność
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
„Baltops” – moc na Bałtyku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Osiodłać krowę”
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ratownicy na medal
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Jak rozbito więzienie w Końskich
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
NATO on Northern Track
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Dzień, który zmienił bieg wojny
Gortat Team vs drużyna NATO
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Myśliwi na rzecz obronności
Więcej niż szkolenie TCCC
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Przesmyk w grze
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Inwestycja potrzebna jak tlen
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
AWACS-y dostarczone
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Kremlowska wirtualna korekta
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Wiedza ratuje życie
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
„Pierwsza Drużyna” na start
Latający radar
AW149 wkrótce „made in Poland”
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ameryka daje wsparcie
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Equipment Tailored to the Needs
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zaprojektuj mural o powstaniu
Terroryści na lotnisku
Policjanci szkolą wojsko
Pokazali swoją siłę
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO